Obraz jako fenomén
The Picture as a Phenomenon
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/4670Identifikátory
SIS: 21665
Kolekce
- Kvalifikační práce [19158]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Cikánová, Karla
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy český jazyk - výtvarná výchova
Katedra / ústav / klinika
Katedra výtvarné výchovy
Datum obhajoby
25. 5. 2006
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
V praktické části představuji vlastní tvorbu, skrze niž nahlížím fenomén obrazu. Ukazuji tak na fenomenalitu obrazu prostřednictvím obrazů jednoho konkrétního člověka. Předvádím osobní pojetí tématu, ve kterém obraz chápu jako viděné, které stojí na začátku tvorby a může potom být zobrazením zachyceno. Východiskem práce se stala praktická část, která následně přechází v část teoretickou, ve které vlastní tvorbu dávám do souvislostí s umělci českého výtvarného umění, u kterých hledám podobnosti. Následně směřuji k výuce výtvarné výchovy. Důležitým záměrem diplomové práce je tedy nejen pohled do mé tvorby, vlastní sebereflexe a hledání vazeb na výtvarné umění, ale i pokus o využití mé inspirace ve výuce výtvarné výchovy. Možnosti využití vlastní inspirace a výtvarné práce v přístupu k výuce, ověřují výtvarné náměty realizované se žáky střední školy. Klíčová slova: obraz, vizualita, umění, příroda, pohyb, linie, kresba, záznam, tvůrčí proces, sdělení, výtvarné prostředky, výchova
My thesis consists of three parts: the practical, the theoretical and the didactic part. In the practical part I represent my own work, which examines the phenomenon of the pictures using pictures of one persone. By other words I represent my personal conception. I unrestand picture as something that stands at the begining of the work and can be expresed by depiction. The practical part became the starting point for the following parts. In the theoretical part I look for connections between my Picture and Pictures of the Czech artists. By other words I look for some resemblance between them. The third part deals with my pedagogical activities. An important intention of my thesis is not only the view of my work, or my own self-reflection and a way of searching for relations to the art. But especially the afford to use my inspiration in the pedagogical activitiy. I verify the possibility of using my own inspiration at school with the students of secondary schools. The key words: picture, visualization, art, nature, movement, line, drawing, transcript, creative proces, communication, education