dc.contributor.advisor | Kornatovský, Jiří | |
dc.creator | Universalová, Jana | |
dc.date.accessioned | 2017-03-27T12:41:53Z | |
dc.date.available | 2017-03-27T12:41:53Z | |
dc.date.issued | 2006 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/4670 | |
dc.description.abstract | My thesis consists of three parts: the practical, the theoretical and the didactic part. In the practical part I represent my own work, which examines the phenomenon of the pictures using pictures of one persone. By other words I represent my personal conception. I unrestand picture as something that stands at the begining of the work and can be expresed by depiction. The practical part became the starting point for the following parts. In the theoretical part I look for connections between my Picture and Pictures of the Czech artists. By other words I look for some resemblance between them. The third part deals with my pedagogical activities. An important intention of my thesis is not only the view of my work, or my own self-reflection and a way of searching for relations to the art. But especially the afford to use my inspiration in the pedagogical activitiy. I verify the possibility of using my own inspiration at school with the students of secondary schools. The key words: picture, visualization, art, nature, movement, line, drawing, transcript, creative proces, communication, education | en_US |
dc.description.abstract | V praktické části představuji vlastní tvorbu, skrze niž nahlížím fenomén obrazu. Ukazuji tak na fenomenalitu obrazu prostřednictvím obrazů jednoho konkrétního člověka. Předvádím osobní pojetí tématu, ve kterém obraz chápu jako viděné, které stojí na začátku tvorby a může potom být zobrazením zachyceno. Východiskem práce se stala praktická část, která následně přechází v část teoretickou, ve které vlastní tvorbu dávám do souvislostí s umělci českého výtvarného umění, u kterých hledám podobnosti. Následně směřuji k výuce výtvarné výchovy. Důležitým záměrem diplomové práce je tedy nejen pohled do mé tvorby, vlastní sebereflexe a hledání vazeb na výtvarné umění, ale i pokus o využití mé inspirace ve výuce výtvarné výchovy. Možnosti využití vlastní inspirace a výtvarné práce v přístupu k výuce, ověřují výtvarné náměty realizované se žáky střední školy. Klíčová slova: obraz, vizualita, umění, příroda, pohyb, linie, kresba, záznam, tvůrčí proces, sdělení, výtvarné prostředky, výchova | cs_CZ |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.title | Obraz jako fenomén | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2006 | |
dcterms.dateAccepted | 2006-05-25 | |
dc.description.department | Katedra výtvarné výchovy | cs_CZ |
dc.description.faculty | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Education | en_US |
dc.identifier.repId | 21665 | |
dc.title.translated | The Picture as a Phenomenon | en_US |
dc.contributor.referee | Cikánová, Karla | |
dc.identifier.aleph | 000443563 | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Czech - Art | en_US |
thesis.degree.discipline | Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy český jazyk - výtvarná výchova | cs_CZ |
thesis.degree.program | Teacher Training for Secondary Schools | en_US |
thesis.degree.program | Učitelství pro střední školy | cs_CZ |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Pedagogická fakulta::Katedra výtvarné výchovy | cs_CZ |
uk.faculty-name.cs | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Education | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | PedF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy český jazyk - výtvarná výchova | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Czech - Art | en_US |
uk.degree-program.cs | Učitelství pro střední školy | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Teacher Training for Secondary Schools | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | V praktické části představuji vlastní tvorbu, skrze niž nahlížím fenomén obrazu. Ukazuji tak na fenomenalitu obrazu prostřednictvím obrazů jednoho konkrétního člověka. Předvádím osobní pojetí tématu, ve kterém obraz chápu jako viděné, které stojí na začátku tvorby a může potom být zobrazením zachyceno. Východiskem práce se stala praktická část, která následně přechází v část teoretickou, ve které vlastní tvorbu dávám do souvislostí s umělci českého výtvarného umění, u kterých hledám podobnosti. Následně směřuji k výuce výtvarné výchovy. Důležitým záměrem diplomové práce je tedy nejen pohled do mé tvorby, vlastní sebereflexe a hledání vazeb na výtvarné umění, ale i pokus o využití mé inspirace ve výuce výtvarné výchovy. Možnosti využití vlastní inspirace a výtvarné práce v přístupu k výuce, ověřují výtvarné náměty realizované se žáky střední školy. Klíčová slova: obraz, vizualita, umění, příroda, pohyb, linie, kresba, záznam, tvůrčí proces, sdělení, výtvarné prostředky, výchova | cs_CZ |
uk.abstract.en | My thesis consists of three parts: the practical, the theoretical and the didactic part. In the practical part I represent my own work, which examines the phenomenon of the pictures using pictures of one persone. By other words I represent my personal conception. I unrestand picture as something that stands at the begining of the work and can be expresed by depiction. The practical part became the starting point for the following parts. In the theoretical part I look for connections between my Picture and Pictures of the Czech artists. By other words I look for some resemblance between them. The third part deals with my pedagogical activities. An important intention of my thesis is not only the view of my work, or my own self-reflection and a way of searching for relations to the art. But especially the afford to use my inspiration in the pedagogical activitiy. I verify the possibility of using my own inspiration at school with the students of secondary schools. The key words: picture, visualization, art, nature, movement, line, drawing, transcript, creative proces, communication, education | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.publication.place | Praha | cs_CZ |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra výtvarné výchovy | cs_CZ |
dc.identifier.lisID | 990004435630106986 | |