Fundamentální malba: Vznik, charakteristika, kořeny a význam
Fundamental Painting: Birth, Characteristics, Formal Roots and Significance
dizertační práce (OBHÁJENO)
![Náhled dokumentu](/bitstream/handle/20.500.11956/53219/thumbnail.png?sequence=10&isAllowed=y)
Důvod omezené dostupnosti:
Přílohy práce nebo její části jsou nepřístupné v souladu s čl. 18a odst. 7 Studijního a zkušebního řádu Univerzity Karlovy v Praze ve spojení s čl. 9 opatření rektora č. 6/2010.
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/53219Identifikátory
SIS: 103701
Kolekce
- Kvalifikační práce [23795]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Wittlich, Petr
Valoch, Jiří
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Dějiny výtvarného umění
Katedra / ústav / klinika
Ústav pro dějiny umění
Datum obhajoby
17. 9. 2013
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Prospěl/a
Klíčová slova (česky)
Nepředmětná malba, Monochromní malba, Minimalistická malba, Malba 70. letKlíčová slova (anglicky)
Non-Objective Painting, Monochromatic Painting, Minimal Painting, Painting in the 70sNázev práce: Fundamentální malba Autor: Claudia Rajlich Katedra / Ústav: Ústav dějin umění Vedoucí disertační práce: Prof. PhDr. Vojtěch Lahoda, CSc. Abstrakt: Tato disertační práce se pokouší vymezit fundamentální malbu - termín vytvořený pro směr, který byl definován kurátory amsterdamského Stedelijk Musea formou výstavy vybraných 18 umělců různých národností v roce 1975. Stejně jako výstava Fundamental Painting chce tato stejnojmenná práce objasnit specifický nový druh malby sedmdesátých let, který je "reflexí na základy malby."1 Výstava byla postavena na dílech čtyř amerických minimalistických malířů, kteří tvoří jádro fundamentální malby. O práci těchto malířů bylo až dosud napsáno bezpočet studií a textů. Tato disertace se zaměřuje na evropskou část této - jak to kurátoři nazvali - "společné mentality", která zůstává dodnes neprozkoumaná. Naším cílem je formulovat, co fundamentální malba je, jak vznikla a jestli opravdu existuje. Výzkum je omezen jen na umělce, kteří byli na výstavě zastoupeni, i když podle našich závěrů by někteří měli být nahrazeni jinými. Důkaz o nové malbě sedmdesátých let je podán na základě historických faktů, kritických analýz textů a prohlášení umělců, ale především na nepopiratelné dokumentaci formou děl samotných. Existence fundamentální malby je prokázána, podrobně...
Title: Fundamental Painting Author: Claudia Rajlich Department: Institute of Art History Supervisor: Prof. PhDr. Vojtěch Lahoda, CSc. Abstract: This dissertation wishes to define fundamental painting - a term which was coined and a current which was defined by the Stedelijk Museum in Amsterdam in the form of a show of 18 artists of different nationalities in 1975. Like the show, it wishes to give a clear view of a specific new kind of painting of the 1970s, which is "a reflection on the foundations of painting."1 The core of Fundamental Painting is formed by the four painters of American Minimal Art and the show based on a text concerning their work (upon which innumerable texts have been written since). This dissertation focuses on the European part of this "common mentality" as the curators call it, which remains unresearched until today. Its scope is to define: What was it, where did it come from and was it at all? The research is limited to artists in the show (although we conclude that a few should be replaced by others), historical evidence concerning new painting in the 1970s, the critical analysis of texts, artists statements and, above all, the undeniable documentation in the form of the body of works themselves. The existence of Fundamental Painting is proven, its characteristics determined in...
Citace dokumentu
Metadata
Zobrazit celý záznamSouvisející záznamy
Zobrazují se záznamy příbuzné na základě názvu, autora a předmětu.
-
Michael Rittstein a jeho ateliér Malba III na pražské AVU
Výsledek obhajoby: OBHÁJENOHeřmánková, Klára (Univerzita Karlova, Katolická teologická fakulta, 2023)Datum obhajoby: 20. 6. 2023The aim of the bachelor's thesis is the stuido Painting III of the Academy of Fine Arts in Prague in the years when it was under the leadership of Michael Rittstein, 2001-2018. The work focuses on Michael Rittstein as an ... -
Hrob, náhrobek, hřbitov. Okruh motivů v českém malířství 19. století
Výsledek obhajoby: OBHÁJENOKučerová, Anežka (Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, 2017)Datum obhajoby: 14. 9. 2017(in English) This thesis called Grave, Tombstone, Graveyard. The Range of Motifs of the Czech Painting of the 19th Century is based on the analysis of paintings, drawings and graphics made by Czech authors throughout the ... -
Organická kompozice v abstraktním malířství, literatuře a hudbě 20. století
Výsledek obhajoby: OBHÁJENOMücková, Kristýna (Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2010)Datum obhajoby: 23. 9. 2010Magisterská diplomová práce "Organická kompozice v abstraktním malířství, literatuře a hudbě 20. století" si klade za cíl formou výkladu zmapovat postupný proces osvobozování výrazových prostředků v malířství, literatuře ...