Pragmatika aspektů řečové komunikace na základní škole
Pragmatic aspects of speech communication at the elementary school
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/67473Identifikátory
SIS: 119009
Kolekce
- Kvalifikační práce [19338]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Palkosková, Olga
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy anglický jazyk - český jazyk
Katedra / ústav / klinika
Katedra českého jazyka
Datum obhajoby
21. 5. 2014
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
Pragmatic aspects, speech communication, communication education, communication skills, RVP, didactics, textbooksKlíčová slova (anglicky)
Pragmatic aspects, speech communication, communication education, communication skills, RVP, didactics, textbooksKomunikační kompetence je jednou z klíčových kompetencí, kterých by žáci měli během průběhu vzdělávání dosáhnout. Předmět této práce - výuka pragmatických aspektů úzce s komunikační kompetencí souvisí. Práce se zaměřuje na výuku pragmatických aspektů na základních školách. Na základě odborné literatury jsou vymezeny základní termíny jako kooperační komunikace, zdvořilostní komunikace, manipulace, argumentace, neverbální komunikace a asertivita. V praktické části se práce zabývá především analýzou učebnic - jak je v učebnicích téma pragmatických aspektů zpracováno. Další častí je analýza dotazníkového šetření, ve kterém byl vzorek učitelů tázán, jakým způsobem pragmatické aspekty řečové komunikace vyučují a zda toto učivo jejich žáci ovládají. Poslední část práce zahrnuje pracovní listy, ve kterých jsou navrženy aktivity na procvičení zkoumaných pragmatických aspektů.
Communication skill is one of the key competencies that pupils should achieve during the compulsory education. The subject of this work - teaching pragmatic aspects is closely related to communication competence. The thesis focuses on teaching of pragmatic aspects in primary schools. Based on the theoretical literature there are defined basic terms such as cooperative communication, politeness principle, manipulation, argumentation, nonverbal communication and assertiveness. In the practical part the thesis focuses on the analysis of textbooks - how are the pragmatic aspects included in the textbooks. Other part is concerned with the analysis of the survey in which several teachers were asked about how the pragmatic aspects of speech communication are taught and how well is this subject matter mastered by their pupils. The last section includes worksheets, in which the activities are designed to practice examined pragmatic aspects.
Citace dokumentu
Metadata
Zobrazit celý záznamSouvisející záznamy
Zobrazují se záznamy příbuzné na základě názvu, autora a předmětu.
-
Komunikační dovednosti ředitele školy - efektivní komunikace
Výsledek obhajoby: OBHÁJENOKuchyňková, Eva (Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2011)Datum obhajoby: 31. 5. 2011 -
Autismus - Použití systémů alternativní a augmentativní komunikace u jedinců s poruchou autistického spektra
Výsledek obhajoby: OBHÁJENOVošická, Edita (Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2012)Datum obhajoby: 17. 9. 2012Tato diplomová práce se zabývá systémy alternativní a augmentativní komunikace používané u jedinců s poruchou autistického spektra. Práce je rozdělena na dvě části, teoretickou a praktickou část. Teoretická část obsahuje ... -
Vnitřní manažerská komunikace ve vybrané škole
Výsledek obhajoby: OBHÁJENOBakalíková, Gabriela (Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2021)Datum obhajoby: 17. 5. 2021