Pravděpodobnost pro žáky druhého stupně základních škol
Expectation for Pupils of the Upper Grades of Primary Schools
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/8370Identifikátory
SIS: 21621
Kolekce
- Kvalifikační práce [19158]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Mošna, František
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy matematika - německý jazyk
Katedra / ústav / klinika
Katedra matematiky a didaktiky matematiky
Datum obhajoby
22. 1. 2007
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Žáci základních škol se v běžném životě s pravděpodobností setkávají poměrně často. Chápou ji jako šanci nebo naději a umí ji různými způsoby přesně vyjádřit. Domnívám se, že pravděpodobnost by se měla v hodinách matematiky objevit už na základní škole, aby byla tato mimoškolní zkušenost využita. V současnosti se žáci s teorií pravděpodobnosti setkávají až ve čtvrtém ročníku středních škol. Ve své diplomové práci se tedy zabývám zavedením pravděpodobnosti na základních školách. Na základě zkušeností s učebnicemi pro základní a střední školy jsem vytvořila Učební text, který je hlavní součástí diplomové práce. Je koncipován jako učebnice pravděpodobnosti pro žáky druhého stupně základních škol. Učební text zpracovává teorii pravděpodobnosti přibližně ve stejném rozsahu, jako se objevuje v osnovách gymnázií. K tématu jsem vytvořila projekt, ve kterém žáci získané poznatky prakticky využijí. Projekt imituje klasické kasino. Vyučování podle navržené učebnice jsem uskutečnila v 8. ročníku základní školy. Díky experimentu jsem si ověřila, že žáci základních škol jsou schopni porozumět principům řešení problémů pravděpodobnostního charakteru.
Žáci základních škol se v běžném životě s pravděpodobností setkávají poměrně často. Chápou ji jako šanci nebo naději a umí ji různými způsoby přesně vyjádřit. Domnívám se, že pravděpodobnost by se měla v hodinách matematiky objevit už na základní škole, aby byla tato mimoškolní zkušenost využita. V současnosti se žáci s teorií pravděpodobnosti setkávají až ve čtvrtém ročníku středních škol. Ve své diplomové práci se tedy zabývám zavedením pravděpodobnosti na základních školách. Na základě zkušeností s učebnicemi pro základní a střední školy jsem vytvořila Učební text, který je hlavní součástí diplomové práce. Je koncipován jako učebnice pravděpodobnosti pro žáky druhého stupně základních škol. Učební text zpracovává teorii pravděpodobnosti přibližně ve stejném rozsahu, jako se objevuje v osnovách gymnázií. K tématu jsem vytvořila projekt, ve kterém žáci získané poznatky prakticky využijí. Projekt imituje klasické kasino. Vyučování podle navržené učebnice jsem uskutečnila v 8. ročníku základní školy. Díky experimentu jsem si ověřila, že žáci základních škol jsou schopni porozumět principům řešení problémů pravděpodobnostního charakteru.