Inovativní vzdělávání: vyjednávání jinakosti
Innovatory education: negotiation of otherness
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/94756Identifikátory
SIS: 167196
Kolekce
- Kvalifikační práce [6714]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Bittnerová, Dana
Fakulta / součást
Fakulta humanitních studií
Obor
Obecná antropologie - integrální studium člověka
Katedra / ústav / klinika
Katedra obecné antropologie
Datum obhajoby
30. 1. 2018
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studiíJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
lesní škola, alternativní vzdělávání, případová studie, heterotopie, diskurz, disciplínyKlíčová slova (anglicky)
forest school, alternative education, case study, hoterotopia, discourse, disciplineDiplomová práce je případovou studií lesní školy. Práce čerpá z pramenů školní etnografie a zkoumá, jakými způsoby se konstituuje vzdělávání odlišné od dominantního vzdělávacího diskurzu. Využívá k tomu konceptu heterotopie, na základě kterého odkrývá jiné ideové, diskurzivní, ale i organizační praktiky, na kterých tato škola stojí. Oba vzdělávací diskurzy od sebe nelze oddělit, a tak k pochopení této odlišnosti slouží jako referenční rámec disciplinační mechanismy normativního vzdělávání; konkrétně rozvržení prostoru, dohled a proces zkoušky. Práce se také snaží o reflektováni současných posunů ve vzdělávacím paradigmatu a ukazuje inovativní a nově vznikající formy vzdělávání. Odráží tak tendence neoliberální společnosti, které prostoupily školstvím. Pracuje se zde s imperativy svobody, zodpovědnosti i vlastní autonomie dětí. Klíčová slova: lesní škola, alternativní vzdělávání, případová studie, heterotopie, diskurz, disciplíny
Diploma thesis is a case study of forest school. Thesis draw from school ethnography approach and examine in what ways this school constitute education different from dominant educational discourse. It applies the concept of heterotopia on the basis of which it reveals other ideological, discursive and also organisational practices on which is this school build on. Educational discourses are inseparable. For understanding of its otherness there is used the reference framework of disciplinary mechanisms of normative education; specifically the space layout, surveillance and the process of examination. Thesis also seeks to reflect contemporary shifts in educational paradigm and it shows some inovative and newly emerged forms of education. It mirrors neoliberal tendencies which permeates through the educational system. It works with imperatives of freedom, responsibility and the autonomy of children. Key words: forest school, alternative education, case study, hoterotopia, discourse, discipline